Synthesizer, Resonanz, Modulation: Auf dem Weg zur musikalischen Schicht des Theaters

Main Article Content

Rasmus Nordholt-Frieling

Abstract

The article explores the question of the musicality of theatrical structures. Musicality is to be understood as a specific, historically changing relationality that can serve to think and describe practices that are not primarily sonic. 


The sonic presents no manifest objects, but spatial processes in which various sound emanations modulate, mutually ‘fold in’ or expand. Musicians have dealt with this peculiar material and its constellation over the centuries, developing a technical and conceptual knowledge. Tapped time and time again, this knowledge was repeatedly used to deal with non-sonic questions also: In the Pythagoreans, in Gottfried Wilhelm Leibniz, Paul Klee, Gilbert Simondon, or Gilles Deleuze and Félix Guattari. 


Along these and other settings, the ‘musical’ will be described as a structure of participation and mutual variation of heterogeneous agencies, forms of expression, and layers of meaning. In many cases we encounter theatrical forms in which the interplay of physical, technical, linguistic, medial and other dimensions is not oriented towards any final perspective, but rather figures itself in modulating superimposition (e.g. Arnold Schönberg, John Cage or Heiner Goebbels). These can be described as forms of theatrical musicality that are initially independent of the presence or dominance of music in the narrow sense.

Article Details

How to Cite
Synthesizer, Resonanz, Modulation: Auf dem Weg zur musikalischen Schicht des Theaters. (2021). Act. Journal for Music & Performance, 10(1). https://ojs.uni-bayreuth.de/index.php/act/article/view/484
Section
Artikel
Author Biography

Rasmus Nordholt-Frieling

Rasmus Nordholt-Frieling bewegt sich als Wissenschaftler, Komponist und Theatermacher zwischen Theorie und Praxis. In seiner Dissertation „Musikalische Relationen“ prägt er einen philosophischen Begriff der „Musikalität“, der neue Perspektiven auf die bildenden Künste, die Wissensgeschichte und das Theater eröffnet. Die Arbeit wurde von Prof. Ulrike Haß und Prof. Heiner Goebbels betreut und 2021 im Wilhelm Fink Verlag veröffentlicht. 

Als Praktiker macht Rasmus Nordholt-Frieling elektronische Musik und entwickelt Klangkonzepte für szenische und performative Arbeiten. Er interessiert sich für die Überlagerung und Konfrontation heterogener Perspektiven, musikalischer Praktiken und Erzählformen. Zu seinen Kooperationspartnern gehören u.a. Rimini Protokoll, kainkollektiv, Doris Dean und das Center for Literature/Burg Hülshoff. (Stand 2021)

How to Cite

Synthesizer, Resonanz, Modulation: Auf dem Weg zur musikalischen Schicht des Theaters. (2021). Act. Journal for Music & Performance, 10(1). https://ojs.uni-bayreuth.de/index.php/act/article/view/484

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>